
Temaspår Funktion 2022
Temaspår Funktion - Att vilja och våga skapa scenkonst för barn och unga med komplexa funktionsvariationer
Bild från Playful Tiger/Barrowland Ballet. Fotograf: Jassy Earl
Under Bibu 2022 presenteras några sammanhållna temaspår som genomförs inom festivalprogrammet. Funktion är en av dessa med fem inbjudna föreställningar samt ett stort antal seminarier och workshops.
Syftet med Funktion är att inspirera kollegor på de svenska scenkonstinstitutionerna, i de fria grupperna och pedagoger på särskolorna med flera i att skapa konstupplevelser och estetiska läroprocesser anpassade för barn och unga olika funktionaliteter. Alla konstnärerna som bjudits in till Funktion har under många år arbetat med och för barn och unga med komplexa funktionsvariationer och vill nu dela med sig av sina erfarenheter.
Funktion har sin upprinnelse i projektet Scen:se som genomfördes 2017-2020 i Gävleborg i samarbete med bland andra Hudiksvalls kommun, Folkteatern Gävleborg och Riksteatern Barn och Unga. Under projekttiden producerades en konstutställning, två teaterproduktioner under ledning av brittiska konstnärer. Samt ett omfattande pedagogiskt metodarbete riktat till pedagogerna på särskolan inför elevernas mottagande av en konstupplevelse. Det pedagogiska arbetet leddes av Dr Gill Brigg som också bjudits in till Bibu och Temaspår Funktion 2022 där hon genomför en fortbildning med särskolepedagoger i Helsingborg. Hon kommer även att hålla i ett seminarium under festivalen riktat till scenkonstnärer.
Temaspår Funktion 2022 är ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg, projektet Scen:se och Bibu och möjliggörs med stöd av Kulturrådet och Signatur - Insamlingsstiftelse för musikfrämjande.
Föreställningar

FRITT SPELRUM
I varje människa bor en kreatör. Med Fritt Spelrum skapas nya möjligheter för barn inom särskolor att musicera. Lucy Rugman med musiker vill vidga uppfattningen om dessa barns förmåga att skapa och uppleva musik och låta barn och ungdomar med funktionsvariationer ta plats i de finaste konsertrummen och på de bästa scenerna.
JAG ÄR TID, JAG ÄR RUM – EN SINNLIG UPPTÄCKTSRESA
Ljus, skuggor, speglingar, mjukt, hårt, skrovligt, kallt, varmt, tungt och luftigt i kroppens klanger. En upplevelsevandring i landskap där kroppen och rummet får hitta en egen rytm att andas tillsammans. Rum att utforska, röras vid, förundras av, förändras i och vibrera mot. Ett nära varande i ett förhöjt nu.

STORM
Denna förtrollande, intima produktion är skapad för barn och unga på autismspektra och har omsorgsfullt tagits fram för att publiken ska kunna känna sig lugn och trygg och ger dem tid och rum att röra sig fritt och uppleva föreställningen på sitt eget sätt. Föreställningen använder komponenter från Stormen och använder en begränsad mängd av Shakespeare’s text för att berätta en spännande historia om havet, skepp, öar och magi.

STRANDEN
Skådespelarna undersöker tillsammans med publiken rumsligt medvetande, beröring, smak, syn och hörsel. Scenografin är anpassad med specialgjorda sittplatser, och nykomponerad musik framförs live på scenen av skådespelarna. Föreställningen byggs upp i flera lager för att även kunna kommunicera med barn med flerfunktionsnedsättningar.

PLAYFUL TIGER
Playful Tiger spelas för barn och unga med svår autism. Den handlar om en tiger som hälsar på en mycket ordentlig familj och vänder upp och ned på deras värld. Det är kaotiskt men väldigt roligt, med fokus på engagemang genom sinnena. Lekfullheten som genomsyrar föreställningen skapar plats för kommunikativt utbyte mellan publiken och dansarna.
Seminarier
ATT MÖTAS I ETT SINNLIGT SPRÅKANDE UNIVERSUM
Jag är tid, jag är rum är ett flerårigt konstnärligt undersökande projekt som syftar till att söka nya former för scenkonst för och tillsammans med barn och unga med funktionsvariationer. I nära samarbetsprocesser med barn och elever på specialförskola och grundsärskola tar Kollaborativet fram scenkonstupplevelser som syftar till att nå många - oavsett språk, ålder eller funktion.

DIGITAL ENGAGEMENT AND DISABILITY; REACHING FURTHER - A PRESENTATION
Rosie Heafford, Artistic Director of Second Hand Dance, presents a talk on digital engagement and developing access tools for young audiences. The activity will be presented with the use of audio visual and slides. Rosie Heafford is a disabled choreographer and Artistic Director of Second Hand Dance. Established in 2013, Second Hand Dance have toured the globe – from the UK to Europe, China, Canada, and the USA. They create

DIGITAL SYNTOLKNING VID VARJE FÖRESTÄLLNING
Digital syntolkning vid varje föreställning – föreläsning och demonstration med Teater 23. Teater 23 har tagit fram ett digitalt system för att syntolka föreställningar vid varje tillfälle, på sin egen scen såväl som på turné. Tekniken är enkel och lättillgänglig, och metoden har börjat röna stort intresse från branschen, både i Sverige och internationellt. Seminariet inleds med en informativ föreläsning för alla intresserade om hur de arbetar följt av en

DYSLEXIKRAFT - VÄRLDEN BORTOM ORDEN
Dyslexikraft - världen bortom orden är ett scen- och konstprojekt där konstnärer och ungdomar med dyslexi bjuds in att, tillsammans med bildkonsten och teatern som gestaltningsmetod, utforska dyslexins olika kreativa vägar. Berättelser, bild, rum, ord, musik, text och rörelse får gestaltning i en utställning nov. 2021 på Jakobsbergs konsthall och i en turnerande scenkonstföreställning 2023. Projektet som har fått treårigt projektstöd från Allmänna arvsfonden och samarbetar med Dyslexiförbundet har utvecklats

FRITT SPELRUM - I VARJE MÄNNISKA BOR EN KREATÖR
Fritt Spelrum vill skapa nya möjligheter för barn inom särskolan att musicera. De vill vidga uppfattningen om dessa barns förmåga att skapa och uppleva musik och låta barn och ungdomar med funktionsvariationer ta plats i de finaste konsertrummen och på de bästa scenerna.

FROM CASTING TO PERFORMANCE - ACTORS WITH DISABILITIES FOR YOUNG AUDIENCES
Gain practical tools for the casting, rehearsal, and performance process of actors with disabilities. Engage with best practices for this work across a range of TYA content and actor disability.

IBLAND KÄNNS DET SOM VÅRA SJÄLAR MÖTS, MIN PUBLIK OCH JAG
Efter mer än 150 föreställningar landet runt kommer skådespelarna och några av de övriga medverkande i projektet att berätta om sina erfarenheter av att arbeta med och för publiker med komplexa funktionsvariationer.

INKLUDERING BÖRJAR PÅ SCENEN
Verksamhetsledare Sandra Johansson berättar om en arbetsplats som riktar uppmärksamheten mot varje individs styrkor och möjligheter. Där skådespelare med intellektuella funktionsvariationer får möjlighet att fokusera på och utvecklas inom sitt yrke.

KEYNOTE SEMINAR - CREATING POSSIBLITIES AND CO-CREATING ARTISTIC WORK
Keynote seminar with Ellie Griffiths, Oily Cart Theatre and Fiona Ferguson from Imaginate.

LÄR DIG VERBALISERING
Verbalisering är en gren av syntolkning som kan användas i föreläsningar, inspirations- och informationsfilmer. I föreläsningen får du veta grunderna i verbalisering och får med dig handfasta tips för hur du själv kan komma igång med verbaliserin

MOVING FROM PLAY TO "THE PLAY" AND BACK AGAIN
This seminar will explore the theory and practice behind various modes of access to performance for audiences whose complex needs mean they may not have experienced ‘theatre’ or ‘pretending’. It will look at the multi-faceted role of a drama teacher within both theatres and schools.

NÄTVERKET UNIVERSELL SCENKONST - HUR VI SKAPAR MER KULTUR FÖR OCH MED FLER
Kom och lyssna på en presentation av Universell Scenkonst och ta del av några av de projekt som lever inom nätverket: produktionerna Vind Blås Mig, Utflykten och Relaxed Performace. Ett samtal kring hur arbetet med perspektiven kring Universell Scenkonst har gått till, dvs mer kultur för och av fler, inkludering och allas rätt till att både uppleva, utforska och utöva scenkonst.

PLAYFUL TIGER - TO MAKE A PERFORMANCE ACCESSIBLE
The seminar will be about the artistic decisions behind making this type of work, about the process of creating a sensory engaging, playful space and how to provide an artistic collaboration with this audience.

REPRESENTATION, CREATION AND INSPIRATION
Glad Theatre has taken the initiative to create a series of international artist residencies in which they invite artists who inspires them into spaces of creation and exploration. Their first artist residency was created in collaboration with the London-based theatre Complicité.

TOWARDS SENSUOUS ECOLOGIES
Dalija Acin Thelander will share insights into her current choreographic research aimed at young neurodiverse children and their adults as active audiences. Her research focuses on developing new transdisciplinary artistic methods that are attuned to neurodivergent perception, enabling the experience of communality, inclusiveness and empowerment through immersion, choreography, and body practices.

UNGA KLARA: FUNKISSCENNU
Med projektet Funkisscennu öppnar Unga Klara sina dörrar för publik och scenkonstnärer med funktionsvariationer. Projektet omfattar tre produktioner.

WHEN THE WORLD TURNS - WORK IN PROGRESS SHARING
When the world turns is a work-in-progress sharing by Polyglot Theatre and Oily Cart Theatre, discussing their long-distance collaboration on a new sensory show made especially for children who have multiple barriers to access, and their families. In this sharing Ellie and Sue will show filmed footage from their creative development sessions, and discuss their approach to creating a low impact, sustainable international tour.
Workshops

CREATING PERFORMANCES FOR YOUNG AUDIENCES WHO HAVE THE MOST BARRIERS TO ACCESS
Workshops for actors and dancers with Ellie Griffiths (UK) and Natasha Gilmore (SCT-UK) Ellie Griffiths is artistic director of Oily Cart Theatre and has been a performer and director in several of their performances. Oily Cart Theatre, who in 2022 is celebrating 40 years of artistic work, creates sensory performances for children who have the most barriers to access. Natasha Gilmore - choreographer, founder, and artistic director of Barrowland Ballet

MATERIAL, RUM, LJUS OCH LJUD I SINNLIGT BERÄTTANDE
Workshopdeltagarna tar först del av föreställningen Jag är tid, jag är rum - En sinnlig upptäcktsresa, i ljus, skuggor, speglingar, mjukt, hårt, skrovligt, kallt, varmt, tungt, och luftigt i kroppens klanger. Efter denna gemensamma upplevelse, berättar medverkande från Kollaborativet om projektets arbetsprocesser, filosofiska grund och konstnärliga uttryck.