Gå till huvudinnehållet
Två unga dansare står framför en spegel så att vi ser deras reflektion. En av dansarna tittar oss rakt in i ögonen.

Barns rätt till scenkonst i skolan

Vill du vara med och påverka så att alla barn, oavsett var de bor, får likvärdig tillgång till scenkonst i skolan?

I Sverige idag varierar barns möjligheter att möta scenkonst kraftigt beroende på geografi och lokala prioriteringar. Vi vet att scenkonst kan förändra liv, väcka nya tankar och skapa sammanhang. Skolan är en unik plats där alla barn nås – och därför en avgörande arena för att säkra rätten till kultur.

ASSITEJ Sverige, bibu och Teatercentrum har startat upp ett nätverk där vi samlar erfarenhet, kunskap och kraft för att påverka politiken och förverkliga en konkret förändring. 

Vill du vara med? Anmäl ditt intresse via denna länk.


Välkommen till två nätverksträffar i höst!

ASSITEJ Sverige, bibu och Teatercentrum har startar upp detta nätverk för att samla er i scenkonstbranschen kring den viktiga frågan om alla barns rätt att få uppleva scenkonst i skolan. Genom nätverksträffarna samlar vi erfarenheter, kunskap och kraft för att gemensamt hitta en väg att påverka politiken och förverkliga en konkret förändring.

Måndag 20 okt kl. 15-16
Nätverksträff 2 – Lägesbeskrivning och en möjlig väg framåt

I höstens första nätverksträff får vi träffa Niclas Malmcrona från ASSITEJ Sverige och Karl Seldahl från Länsteatrarna.

Hur kan Sverige gå från en ojämlik tillgång till kultur i skolan till en trygg och likvärdig garanti för alla barn? ASSITEJ Sverige presenterar Kulturkånken – ett konkret förslag på en svensk kulturell skolsäck, inspirerad av Norges framgångsrika Den Kulturelle Skolesekken men utformad för svenska behov och strukturer.
Utgångspunkten är rapporten Spelar mindre roll?, som undersöker barns och ungas tillgång till scenkonst i skolan och vars resultat har fått stort genomslag i kulturpolitiska sammanhang. Tillsammans med insikter från den följande rapporten Kom Scenkonst och artikelserien Om Norge kan… ger Niclas Malmcrona en aktuell lägesbild av hur systemet ser ut idag – och visar hur Sverige kan bygga en nationell kulturgaranti där alla barn får möta professionell konst och kultur som en självklar del av skolans vardag.
Niclas Malmcrona är verksamhetsledare för ASSITEJ Sverige.

Karl Seldahl genomför just nu en kartläggning av hur infrastrukturen mellan länsteatrar och skola ser ut i Sverige på uppdrag av organisationen Länsteatrarna i Sverige, inom ramen för projektet Nationellt Främjande av Scenkonst i Skola. Syftet är att utvärdera länsteatrarnas samarbete med skolorna, från förskola till gymnasium och få en bild av scenkonstens tillgänglighet i våra olika regioner. Att genom goda exempel och kunskapsspridning främja en jämlik tillgång till scenkonst för barn och unga i hela Sverige. 
Karl Seldahl är projektledare på Länsteatrarna i Sverige, regissör och tidigare konstnärlig ledare Estrad Norr, teater.

Zoomlänk


Fredag 5 dec kl. 15-16
Nätverksträff 3 – Socialdemokraternas väg framåt för en mer jämställd kulturtillgång i skolan

Vi träffar Kristoffer Lindberg, Riksdagsledamot (S) Gävleborgs län och får veta mer om Socialdemokraternas tankar kring hur vi säkrar att alla barn nås av kultur i skolan. 

Kristoffer Lindberg är ordinarie riksdagsledamot sedan 2022 och sitter i Kulturutskottet och Riksdagens delegation till Europarådets parlamentariska församling. Han är sedan 2010 ledamot av Bollnäs kommunfullmäktige och var mandatperioden 2015–2018 ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Bollnäs kommun. Mandatperioden 2019–2022 var Kristoffer kommunfullmäktiges ordförande i Bollnäs kommun. Han har tidigare varit ledamot i Folkteatern Gävleborgs styrelse 2019–2022 och invald i regionfullmäktige i Region Gävleborg 2014–2018.

Zoomlänk


Om ni vill får ni gärna skicka frågor och tankar till liselotte@bibu.se i förväg. Det kommer också att finnas tid för frågor och diskussion i varje nätverksträff.