VÅRA VIKTIGASTE VUXNA
- Angereds Teater
Min morfar han lyssnar bra. Han brukar sitta sådär med händerna i knäet och luta sig fram lite grann. Han hör mig, vad jag säger. Han liksom ba: Vad har hänt i skolan? Ah, har det hänt i skolan! Så säger han. Han tittar på mig. Jag ser mig själv i hans ögon. Liksom i mitten i den där lilla svarta saken i mitten. Då vet jag att han hör vad jag säger och lyssnar på mig.
I en värld av inne och ute med väggar som faller, kojor, gungor och klätterträd möter vi barn och deras vuxna. Vuxna som bestämmer allt, som finns för att natta och beskydda, som tänker snällt men pratar strängt. En vuxen som kämpar, en vuxen som sviker, en läskig vuxen, en rolig vuxen, en förebild. Där finns vuxna som inte lyssnar, där finns de som lyssnar. Och en stöttande vuxen just när det behövs.
I vuxenvärlden är det vanligt att tycka och tänka om barn, men året då barnkonventionen blev svensk lag vände Angereds Teater på perspektivet och lät barnen tycka till om de vuxna. Vad är vuxna egentligen bra för och vad ska man ha dem till? Våra viktigaste vuxna bygger på djupintervjuer med barn i olika åldrar, utförda av Ylva Martens, prisbelönt journalist och författare.
Från 6 år
Juryns motivering:
Med gedigen textgrund från djupintervjuer med barn skapas insiktsfull, brutal, rolig, ömsint och peppande scenkonst. Utan att förminska komplexiteten gestaltas både barns och vuxnas skiftande villkor och relationer i ett föränderligt scenrum, som finurligt och kongenialt vidgas i takt med berättelser och perspektiv.
Tid och plats
Speltid: 90 minuter
Grupp:
Angereds TeaterMedverkande:
- Initiativ & intervjuer: Ylva Mårtens
- Manus: Kristina Ros & Johanna Larsson i samarbete med ensemblen
- Regi: Johanna Larsson
- Medverkande: Elin Bornell, André Gatu, Johan Gry och Anna Harling
- Scenografi & kostymdesign: Linda Wallgren
- Dramaturg: Kristina Ros
- Musik: Martin Fremling
- Ljusdesign: Jenny W Fogelberg
- Maskdesign: Therese Jansson
- Koreografi: Fredrika Byman Moberg
- Rekvisita & attribut: Smulan Lundin
- Konstruktion: Colin Ferguson
- Scenteknik: Reinhold Erzmoneit