 
  Temaspår Forskning 2022
Forskning om barnkultur stärker barns status
Bibu och Centrum för barnkulturforskning inledde ett samarbete redan inför biennalen 2020 med syfte att stärka forskningens plats på bibu. På Bibu 2022 får vi äntligen presentera temaspår Forskning!
Många barn ägnar flera timmar per dag åt kultur. Musik, litteratur, TV-program, film och digitala medier – barnkultur kan se väldigt olika ut. Men gemensamt för all denna kultur är att den har en stor och viktig plats i många barns liv. På Centrum för barnkulturforskning (CBK) vid Stockholms Universitet arbetas det dagligen med att forska, utbilda och sprida kunskap om barnkultur. Centret vill främja ett kulturliv som får barn att växa och ta plats, både inom kulturen och i samhället.
Barnkultur är ett brett begrepp där allt från graffitimålning och dataspel till teater och dansföreställningar ingår. Syftet med CBK:s verksamhet är att verka för kunskapsutveckling inom barnkulturens tvärvetenskapliga område. Centrumet har funnits i drygt 40 år och Moa Wester, som är administrativ studierektor på CBK och ansvarig för samarbetet med Bibu, beskriver ett komplext men viktigt forskningsområde.
- Bibu manifesterar vikten av barnkultur och är ett uppskattat evenemang i branschen. Kulturvärlden är hård för alla att verka i. Men de som arbetar med barnkultur får ofta slita hårdast av alla. Att besöka Bibu och få ta del av den fantastiska scenkonst för barn och unga som skapas i vårt land är oerhört inspirerande, säger Moa Wester.
Under årets Bibu i Helsingborg är CBK därför stolt arrangör av fem programpunkter. Fokus kommer till stor del ligga på förutsättningarna för barnkulturen och på forskning om barns upplevelser och erfarenheter av scenkonst.
Seminarier
 
    ANTIRASISM, MIGRATION OCH AKTIVISM I SAMTIDA SVENSK BARNTEATER
Seminarium
Rebecca Brinch är teaterforskare vid Stockholms universitet. I föreläsningen kommer Rebecca utforska några trender och tendenser inom samtida svensk barnteater som gestaltar migration och antirasism, samt presentera ...
 
    BARNS FUNDERINGAR OM KLURIGHETER I "NÄR DÅ DÅ?"
Seminarium
OM UNGA PÅ OPERANS ARBETE MED SCENKONST FÖR DE YNGSTA SKOLBARNEN. Inom ramen för ett treårigt samarbete mellan Unga på Operan och en skola i Stockholm har elever tagit del av scenkonst, workshops och en rad andra a ...
 
    BARNET I KULTURPOLITIKEN
Seminarium
Ylva Lorentzon, barnkulturforskare och disputerad i barn- och ungdomsvetenskap ger en föreläsning om hur barnet tagit plats i kulturpolitiken. Föreläsningen berör både hur kulturpolitiken utvecklats från 1974 års må ...
 
    BARNPUBLIK OCH VUXENVÄRLDAR
Seminarium
Föreläsningen bygger på en ny forskningsstudie som belyser barns erfarenheter kring teatergående som händelse, dvs. i ett vidare perspektiv som sträcker sig utöver själva teaterföreställningen. I detta vidare perspe ...
 
    EN STEN I MAGEN
Seminarium
Teaterforskaren Karin Helander och regissören och dramatikern Rebecca Örtman samtalar med utgångspunkt i dramat En sten i magen och det tvärvetenskapliga projektet Aldrig våld. Seminariet inleds med en gemensam lyss ...
 
    FORSKARE BERÄTTAR: VAD SÄGER LÄRARE OCH ELEVER OM KULTUR I SKOLAN?
Seminarium
I två aktuella följeforskningsprojekt i Skåne står kultur i skolan i fokus. ”Re:flex – en kurs i att träna kultur” är en fortbildning för lärare som tagits fram av Malmö stad, med målet att ge deltagarna verktyg att ...
 
    FRÅN HANS OCH GRETA TILL SQUID GAME - DÄRFÖR HAR BARN I ALLA TIDER ÄLSKAT SKRÄCK
Seminarium
Dramatikerförbundet bjuder in till ett samtal om dramatik för barn med tema skräck. På scenen kommer Björn Sundmark, litteraturprofessor vid Malmö universitet som har forskat på rädsla inom barnlitteratur och Isabel ...