Gå till huvudinnehållet
Skolan som spelplats

Skolan som spelplats 2022

Det är i sin vardagsmiljö som de allra flesta barn- och ungdomar upplever teater, på platser där de själva är på hemmaplan och teatern är gäst. Programspåret Skolan som spelplats sätter fokus på de val, strategier, problem och möjligheter det innebär att ha skolan som spelplats.

Hur skapar vi scenkonst och publikmöten med hög konstnärlig kvalitet med de begränsningar som det t.ex. innebär att föreställningen ska kunna flyttas varje dag, framföras i lokaler som är avsedda för något helt annat, för en publik som inte själva valt att se den? Hur påverkas det konstnärliga arbetet av alla praktiska, tekniska, ekonomiska och sociala aspekter det innebär att spela i skolor och på förskolor? Vilka krav ställs på skådespelarna, berättelsen, karaktärerna och formspråket?

Till spårets föreställningsprogram har Teatercentrum lottat fram fyra föreställningar av fria teatrar, medlemmar i Teatercentrum, som alla turnérat till skolor och förskolor under de senaste åren. Efter varje föreställning ges tillfälle till samtal och erfarenhetsutbyte med teatern, om val och strategier specifika för skolan som spelplats, med utgångspunkt i den aktuella föreställningen.

I seminariet Teatern tar plats lyfter Teatercentrum frågor som är specifika för mötet mellan teater och skola och mötet mellan scenkonsten och publiken i skolan.

Bild: Profilteatern bygger för föreställning i gymnastiksal. Foto: Profilteatern

Föreställningar årets Bibu

Seminarie