Hoppa till huvudinnehåll

UPPROP - en tillbakablick på våren 2013

bibu.se

bibu.se

Här följer det upprop som initierades av bibu.se, då flytten från Lund var ett faktum.

 

UPPROP

Postat 29 januari, 2013 av ANNA

 

Berätta om bibu:s betydelse för dig.

Lund slutar stödja bibu.se och
Vi letar ny värdstad för nästa biennal och till den – och alla kulturmakthavare – vill vi få med oss era röster om bibu:s betydelse. Behövs bibu? Varför det då?

Skriv vad du tycker här på bloggen, genom att kommentera det här inlägget. Klicka på ”Lämna ett svar” här nedan. Vi modererar och godkänner kommentarerna så fort vi kan.
 

Vad betyder bibu?
- för dig personligen och yrkesmässigt
- för din organisation/ditt kompani/din teater
- för ung publik
- för svenskt kulturliv
- internationellt
- för scenkonsten
- för barnen
- för…
???

 

BAKGRUND

Den 25 januari meddelade Lunds kommun att de, med omedelbar verkan, drar sig ur samarbetet kring biennalen. Beskedet kom sex dagar före den deadline Bibu AB fått för att lämna in en reviderad budget och verksamhetsplan för år 2013-14

Lunds besked är både allvarligt och sorgligt, då det är en trevlig, lagom stor festivalstad där vi lärt oss att använda lokaler och avstånd för att skapa bra upplevelser för publiken. Lunds kommun står för en knapp fjärdedel av bibu:s omsättning.

Under år 2012 har bibu:s styrelse tillsammans med Teatercentrum och Svenska ASSITEJ genomfört ett visionsarbete för biennalens framtid och verksamheten hade kunnat utvecklas i linje med Lunds önskemål. Men som situationen nu är har styrelsen beslutat att omedelbart inleda förhandlingar med en ny skånsk värdstad.

Vi kan med glädje konstatera att intresse finns både i och utanför Skåne!
Läs vårt pressmeddelande här!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bibu-se/pressrelease/view/inga-fl...

På fyra biennaler har vi presenterat 122 olika uppsättningar varav 36 internationella gästspel. Både år 2010 och 2012 hade bibu.se över 1.000 deltagare, varav 20-25 procent kommer från Skåne resten är tillresande från hela Sverige och övriga världen.

Vi menar att bibu.se utvecklats till Sveriges ledande mötesplats med, för och om professionell scenkonst som vänder sig till en ung publik. Konstområdets status höjs både direkt genom biennalen och genom att den ger deltagarna inspiration, utmaningar och nya kontaktytor. Vilka avtryck kan inte de ge runt om i landet?

Full fart framåt!

Publicerat i Allmänt | 42 Kommentarer

 

 

Kristina Ros, projektledare för Barnteaterakademin den 6 mars, 2013 kl. 10:00 skrev:

 

Just nu i detta ögonblick skrivs det, repeteras det, byggs och skapas det, i hundratals scenrum och teatrar, professionell scenkonst för barn och unga.
Just nu sprids det information, byggs det nätverk och arrangeras det för att scenkonsten ska nå sin publik.
Och just nu sitter tiotusentals barn och unga på en teater, i en gympasal, i ett klassrum, och upplever teater, dans, scenkonst. Ord, bilder, tankar, konflikter, berättelser, brottstycken av liv, speglingar av verkligheten, förslag om andra verkligheter. Och inuti var och en sker en rörelse, en förflyttning, och sedan är man lite en annan människa. En människa i rörelse och växt.

Sverige har en tradition av att ta barn på allvar, som några att räkna med. Och vi tar det nästan för självklart att kunna ge våra barn upplevelser av konst som också den tar dem på allvar. Men det sker inte av sig självt. Den där konsten måste få utrymme, medel, stimulans och uppmuntran. För att få fortsatt mod och luft under vingarna.

BIBU har genom åren etablerat sig som en viktig referens på svensk teaterkarta: En efterlängtad mötesplats för bransch, arrangörer, kritiker och publik. Ett rum för inspiration, intryck, insikter.
Och alla vi som gång efter annan styrt kosan mot Lund och BIBU, har vänt åter därifrån med impulser som sedan skickats vidare i samtal och konstnärliga processer. I mötesrum, scenrum, gympasalar och klassrum runtom i landet. Med den unga publiken som slutlig mottagare.

En återkommande nationell biennal för scenkonst för unga, är något att värna om och vara stolt över. Jag hoppas innerligt att BIBU får fortsätta med oförminskad kraft, och att vi snart vet vilken stad som får ta över den ärorika stafettpinnen!

 

 

Stefan Åkesson den 25 februari, 2013 kl. 08:39 skrev:

 

Sverige är kanske världens främsta land för barnkultur. Svensk barnkultur går i bräschen för den innehållsliga och formmässiga utvecklingen inom barnkultur. Barn- och ungdomsscenerna är starkt drivande inom den konstnärliga utvecklingen av scenkonsten. Det är något att vara stolt över. Våra barn och unga har tillgång till scenkonst av högsta internationella kvalitet och BIBU är en omistlig del i vidmakthållandet, utvecklingen och kvalitetsgarantin för den här internationellt framstående formen.
Det är på BIBU som teatrar och konstnärer från hela landet kan samlas och se varandras föreställningar, jämföra, kritisera och låta sig inspireras till nya verk. Det är på BIBU som nya spännande samarbeten initieras som sedan når sin konkreta verkan ute på skolor och teatrar rutom i landet när ett gäng 11-åringar lär sig göra en statsbudget eller när en klassrumstyrann för första gången ser sig själv i andra.
BIBU är att ta FN:s barnrättskonvention om barns rätt till kultur på allvar. På BIBU behöver man inte ge ”ung kultur” ett temaår en gång per decenie, för BIBU ÄR ung kultur. Och det är den unga kulturen, som har framtiden för sig.

Backa Teater
genom
Stefan Åkesson

 

 

Johan Söderberg den 21 februari, 2013 kl. 04:19 skrev:

 

Hej jag heter Johan.

Jag är en vuxen som är ett barn.

När jag idag, som vuxen, kan forma min värld så gör jag det med ungefär samma drömmar och förhoppningar som jag haft sedan jag knappt kunde gå och stå.
Inget har egentligen ändrats mer än min förmåga att ta in och hantera omvärlden.

Det finns ingen skarp gräns mellan barnet och den vuxna.
Det finns däremot gott om såna som jag, människor, som alla befinner sig i olika faser.

Att vuxna möts för att tillsammans finna vägar till barnen i sig själva och barnen i nya generationer är tyvärr ovanligt.
Bibu är en sådan ovanlighet.

Vem som sitter i publiken och vilken ålder de har är fullständigt egalt.
Bibu har, så vitt jag kan förstå, heller aldrig handlat om det.

Bibu är för människor.
Bibu är en plats där människor tas på allvar

Många av oss som är duktiga på just det vill gärna utveckla våra förmågor ytterligare genom t ex. utbyten.
Eller, vill och vill förresten…
Det känns ibland snarare som en förbaskad skyldighet vi har.
Vi som kan det någorlunda väl måste nog också se till att det blir gjort,
annars gör kanske ingen det.

Vi kan göra det på Bibu.

Ta människor på allvar.

 

 

SRD/Åsa Fagerlund den 18 februari, 2013 kl. 11:36 skrev:

 

Bibu har genom åren lyckats bygga upp och etablera en scenkonstfestival som har blivit nödvändig för arrangörer, utövare, konsulenter och branschfolk. Bibu är en festival som verkligen fungerar som inspiration, fortbildning och nätverkande. Många barn och unga i Lund med omnejd får också möjlighet att uppleva spännande scenkonst som de annars inte fått möjlighet att möta.
På de senare festivalerna har dansen fått större plats och det internationella perspektivet finns alltid med. Bibu är en av de scenkonstfestivaler som verkligen lyckats och som under relativt kort tid blivit ett viktigt begrepp och en betydelsefull mötesplats för utövare och arrangörer. Det är förvånande att Lund inte ser detta värde men vi ser fram emot att en ny skånsk stad är värd för Bibu 2014!
/Samarbetsrådet för regional dansutvecklingen/SRD

 

 

Anders Duus den 15 februari, 2013 kl. 09:45 skrev:

 

Vi i Sverige slår oss med rätta för bröstet när det gäller vår scenkonst för barn och unga. Det finns få länder i världen där barnperspektivet lika självklart har en plats i det professionella kulturutövandet, och där relationen till publiken är lika respektfull och levande. När det gäller scenkonsten i stort skulle jag vilja hävda att det är på barn- och ungdomssidan dynamiken ofta är starkast. Scenkonsten för unga är nyfiknare, piggare, djärvare och mera vildsint – det är här positionerna flyttas fram, det är här konstnärligt nyskapande ofta sker. Det är ingen överdrift att påstå att scenkonsten för unga starkt påverkar scenkonsten för vuxna i nya riktningar. Samtidigt är scenkonst för unga ofta isolerad och får lite uppmärksamhet. Det gör att ett fantastiskt arbete som ID på Regionteater Väst i Uddevalla eller ung scen östs sceniska experiment faktiskt kan glida under radarn på Teatersverige. Och det gör att vikten av en mötesplats som bibu blir akut. För det handlar inte bara om att skapa ett branschmöte, utan om att förse dem som ofta agerar motor för scenkonstens utveckling i hela landet med impulser, mod, ny kunskap och inspiration.

Jag säger att vi har mycket att slå oss för bröstet för i Sverige. Men samtidigt får det aldrig reduceras till liknöjt formeltänkande. Bibu är viktigt också för att det bidrar med internationella perspektiv. Intryck från andra delar av världen är sorgligt sällsynta i svenskt scenkonstliv, och är förstås helt avgörande för att vidga vyer och öppna nya tankar. Vi är många som upplever att de internationella gästspelen på bibu är en välgörande injektion som vi inte skulle fått på annat sätt.

Slutligen måste också lyftas fram att bibu är ovanligt i sitt perspektiv att inte vilja vara en ren branschtillställning. Att bibu också mycket medvetet vänder sig till arrangörer, lärare och inte minst barnpubliken skapar en festival med andra sorters kontaktytor, och ett konkret perspektiv som har förankring i verkligheten utanför festivalen. Bibu är ett koncentrerat möte, ingen bubbla. Säkert kan mer göras för att nå inte minst flera unga, men tänkesättet finns redan stadigt förankrat i bibu. Bibu är redan en nödvändighet för alla oss som arbetar med scenkonst för barn och unga. Det har alla möjligheter att också bli det för den ort som tar över stafettpinnen.

 

 

Ulf Thörn den 13 februari, 2013 kl. 11:11 skrev:

 

Bibu har en mycket viktig funktion som samlande plats för scenkonst för barn och unga. Det har varit här man kunnat se tendenser och utvecklingslinjer i konsten. Lund har också med sina många kaféer och restauranger i kombination med sin litenhet gjort att det har varit ett bra ställe att mötas. Jag skulle verkligen sakna Bibu om festivalen inte blev av här eller på någon annan bra plats. Barnkulturen hotas från så många olika håll idag – ekonomi, återgång till den traditionella skolan, lärares tidsbrist… Bibu behövs verkligen som en motvikt. Låt Bibu leva vidare!

 

 

Lena Backlund den 12 februari, 2013 kl. 08:55 skrev:

 

BIBU är vår viktigaste festival för att få ta del av scenkonst för barn och unga, workshops, seminarier och att få mötas. Den MÅSTE finnas kvar!

 

 

Teater Pero den 11 februari, 2013 kl. 12:22 skrev:

 

Alla barn och unga i Sverige har tillgång till professionell scenkonst – alltifrån dans och teater till musik och cirkus.
Svensk scenkonst för barn och unga håller en internationellt sett mycket hög kvalitet. När vi turnerar utomlands blir vi bemötta med stor respekt och nyfikenhet.

BIBU har lyckats med konststycket att skapa en välarrangerad och intressant festival som samlar alla; arrangörer, kulturutövare och debattörer från när och fjärran. Här får de möjlighet att se ett bra urval av svensk scenkonst för barn och unga och dessutom möjlighet att utbyta erfarenheter och bredda nätverken.

Att kunna erbjuda en mötesplats i Sverige innebär ett mervärde för den stad som står som värd samt är av avgörande betydelse för synligheten av den svenska scenkonsten för barn och unga.

 

 

Länsteatrarna i Sverige den 8 februari, 2013 kl. 01:48 skrev:

 

LÄNSTEATRARNA STÖDJER bibu
Bibu har under sin korta levnadstid blivit den i Sverige allra viktigaste
mötesplatsen för alla som arbetar för scenkonstens plats i skolan.
Professionella scenkonstnärer har fått möta rektorer, kultursamordnare och
självfallet barn och unga. Kunskapsöverföringen har varit ovärderlig och
stärkt den gemensamma viljan att prioritera barn och ungas behov av att
tillgänglig göra sig konsten språk – ett ovärderligt språk som får alla
människor, stora som små, att växa.
Länsteatrarna, med alla sina 19 scenkonstinstitutioner från syd till norr,
ser med spänning fram emot vilken stad som tar över stafettpinnen efter
Lund. Vi ser fram emot att träffas på bibu 2014 – vår viktigaste
mötesplatsen för scenkonst för barn och unga.

Länsteatrarna i Sverige
Olof Lindqvist, VD Regionteater Väst, Styrelsen Länsteatrarna

 

 

Claes Forsell Andersson den 8 februari, 2013 kl. 01:34 skrev:

 

Hej bästa BIBU!
För mig är BIBU en viktig sak, dels som mötesplats för professionellt verksamma inom scenkonst för barn- och unga, varav många är mina kollegor och vänner, men också för mig som boende med två barn i Lund.

I min roll som producent för ASSITEJ performing arts festival 2011 försökte vi tydliggöra, samtala och samverka med BIBU kring olika längre bågar och tankar kring det internationella perspektivet, dvs hur man på ett tydligare sätt skulle få in – och ut – relevant och högkvalitativ scenkonst för barn- och unga med BIBU som ett fönster för detta. Det tyckte jag att jag såg tydliga avtryck kring under BIBU 2012, och jag vet att BIBU har en vilja att tydliggöra detta i ett fortsatt arbete framåt.

För mig som boende i Lund har BIBU inneburit ett mycket välkommet tillfälle att få ta del av en mångfald av uttryck vad gäller föreställningar och seminarier och workshops. Mina barn har fått ta del av mycket av BIBUs utbud, något som de inte kommer att kunna få göra längre, vilket jag tycker är mycket sorgligt.

Som boendes i Lund måste jag också uttrycka en förundran över hur Lunds kommun tänker, kommunen har gjort stora satsningar infrastrukturmässigt, då tänker jag på ESS & MAX bland annat, och man räknar med en inflyttning på mellan 40-50 tusen människor. Att i det sammanhanget inte se BIBU som en tillgång och en resurs är för mig märkligt. Tänk att för de kommande tusentals inflyttade personer och deras familjer, kanske åtminstone en gång om året kunna erbjuda tex ett gästspel från Sydamerika, Indien eller Kina? Vore inte det något att vara stolt över att kunna erbjuda för en relativt liten stad som Lund? Likaså törstar alla som arbetar med destinationsutveckling efter festivaler och liknande, att inte se till de intäkter och det mervärde som över 1000 besökare till BIBU ger, är för mig märkligt, underligt, och till slut futtigt, vad betyder 800 tkr in till festivalen om man ser till det som dess besökare ger tillbaka till staden i form av skatteintäkter och inköp på plats? Lund får ju mångdubbelt igen. Mot bakgrund av detta blir jag mångdubbelt bekymrad över Lunds framtid.

 

 

Robert Karlsson den 8 februari, 2013 kl. 11:35 skrev:

 

Jag har haft förmånen att få vara med och arbeta med Bibu sedan den första biennalen 2006 och har inifrån sett hur den utvecklats till en omistlig mötesplats för alla som på olika sätt arbetar med scenkonst för barn och unga. Där har vi kunnat mötas för att diskutera, utbyta erfarenheter, problematisera, få ny kunskap, uppleva scenkonst från hela världen samt inte minst inspireras och lyftas upp inför vårt dagliga arbete med att producera, arrangera eller på andra sätt skapa förutsättningar för att våra barn och ungdomar skall få tillgång till bästa möjliga upplevelser av scenkonst i Lund, i Skåne, i övriga Sverige eller var vi än befinner oss. Bibu har genom praktisk handling starkt bidragit till att statusen för området har stärkts. Genom det stöd som biennalen fått har man även från såväl nationell som regional och lokal nivå visat att alla ord om att kultur för barn och unga är prioriterat inte enbart stannat vid vackra ord och högtidliga förklaringar. Under åren har även 1000-tals barn och ungdomar från Lund fått chansen att uppleva högkvalitativ scenkonst från hela världen. Från Bibu’s sida har det alltid varit en prioriterad fråga att ge stort utrymme för den unga publiken och på alla föreställningar som ägt rum dagtid (vilket har varit en överväldigande majoritet) har det reserverats platser för Lunds dagis, skolor mm.

Det är därför med stort beklagande som jag möts av beskedet att Kultur Lund beslutat att dra in sitt stöd till Bibu. Tyvärr är jag emellertid inte förvånad. Stödet och engagemanget från Lunds sida har gradvis avtagit under resans gång. Däremot kan jag ställa mig mycket frågande till hur man tänker. Räknas inte de 1000-tals barn och ungdomar från Lund som har fått chansen att uppleva högklassig scenkonst från hela världen? Har inte de mer fördjupade mötena mellan scenkonstnärer från Rwanda, Vitryssland, Stockholmsoperan etc och enskilda klasser från Lunds skolor haft ett värde? Varför har man inte engagerat sig mer och tagit tillfället till att ta för sig av det smörgåsbord som erbjuds i form av såväl föreställningar som workshops, seminarier och diskussioner och andra mötesplatser för såväl barn/ungdomar som för alla som arbetar med kultur för en ung målgrupp? För att inte tala om den ekonomiska vinsten det innebär för en stad att ha ett arrangemang med över 1000 tillresande gäster i form av goodwill, reklam och alla de pengar som besökarna spenderar på hotell, restaurangbesök, shopping etc.

Jag hoppas verkligen att det finns någon annan kommun/stad i Skåne som ser och förstår värdet av att ha Bibu hos sig. Att det finns någon stad/kommun som tar chansen att kunna erbjuda sina förskolegrupper, skolklasser, ungdomsgrupper och inte minst alla andra medborgare scenkonst av absolut högsta klass från hela världen.

 

 

Johanna Salander/Ögonblicksteatern den 8 februari, 2013 kl. 08:45 skrev:

 

För mig är BIBU en viktig plattform för att lyfta barn- och ungdomsteater, inte som en genre, utan som ett perspektiv som ofta glöms bort när det pratas om kvalitet och konst. För mig som jobbar med scenkonst för människor oavsett ålder och egentligen inte vill placera scenkonst i fack baserat på ålder Innebär BIBU ändå ett viktigt ställningstagande för allas rätt till kultur och barn- och ungas rätt till kultur av hög kvalitet!!!!

Att spela för skolor, bäbisar och förskolor innebär särskilda saker som det som scenkonstutövare är skönt att mötas med kollegor kring – villkoren ser annorlunda ut – och det är viktigt att få inspiration och handlingskraft kring!

Dessutom har jag som själv så ofta är i produktion, och bor i norra Sverige, svårt att få tid till att se scenkonst från andra delar av landet. Att fokuserat göra detta under några dagar är nödvändigt för konstens utveckling! För att vi inte ska stagnera.

Sverige ligger i framkant vad gäller barnperspektivet inom kultur och scenkonst. Det vore skam om BIBU skulle försvinna!

 

 

Lotta Lundgren, Drömmarnas hus den 7 februari, 2013 kl. 06:49 skrev:

 

För Drömmarnas hus är BIBU en viktig mötesplats för att få inspiration och kreativa kickar i vårt kulturarbete med barn och unga. Under åren på BIBU har vi haft workshopar för att inspirera och dela med oss av vårt arbete med barn och unga. Vi har fått spännande och nya kunskaper med andra aktörer, branschfolk, lärare, forskare och nya nätverk över hela Sverige. Allt detta är oerhört betydelsefullt.
Men kanske är det viktigaste vi har fått: den där livsnödvändiga känslan av mod, bekräftelse och hoppfullhet som gör att man känner sig stärkt som människa, att man rätar på ryggen!
För vi som arbetar med barn och ungdomskultur blir plötsligt synliga och vi blir stärkta i att vi gör något väsentligt, något betydelsefullt.
Inom oss tänds små eldar, som runt om i landet sprider sig till att också tända lågorna inom barnen och ungdomarna vi alla möter, i vårt viktiga kulturarbete.

Eld kräver syre. Så syresätt BIBU 2014, för barnens skull!

 

 

Maud Hell den 7 februari, 2013 kl. 03:19 skrev:

 

Det är för trist att Lunds kommun inte vill ha kvar bibu! Som volontär har jag själv upplevt hur festivalen kunnat använda de olika lokalerna, bl.a. skolor, där jag sett många barn njuta av föreställningar – så jag förstår inte argumentet att man inte nått barn!? De korta avstånden har verkligen gjort att det varit lätt att ta sig till olika ställen.

Det har också varit mycket intressant att kunna möta skådespelare och pjäsförfattare, som har kunnat berätta även om samarbeten med andra länder. Särskilt minns jag projektet med Sydafrika och teater i Palestina. Kan inte Lund tänka om?

 

 

Folkteatern Göteborg den 7 februari, 2013 kl. 10:47 skrev:

 

Bibu har ända sedan starten varit en unik mötesplats för skådespelare, musiker, regissörer, dramatiker och alla de i vårt land som arbetar med barn- och ungdomsteater. Alla de som genom sitt arbete fortsätter att ge Sverige rykte utomlands som ett föregångsland vad gäller teater för vår yngsta och viktigaste publik.

Arbetet med barn- och ungdomsteater innebär ofta att man spelar på turné och i enklare lokaler. Det är inte alltid det mest glamorösa teaterarbetet eller det som ger störst rubriker i pressen. Just därför betyder det så mycket att då och då få samlas och möta kollegor runtom i landet. Se föreställningar, få inspiration, självförtroende och lust att utvecklas. Det är just en sådan samlingsplats som Bibu är för svenskt teaterliv, där såväl institutioner som fria grupper kan mötas och diskutera.

Det är tråkigt för Lund att de inte längre kommer vara en del av Bibu. Men Bibu behövs, och arbetet med Bibu kommer att fortsätta. Just nu söker man en ny värdstad att arbeta vidare med. De boende i denna nya värdstad är bara att gratulera till alla de föreställningar man kommer få möjlighet att se. Den nya värdstaden är också bara att gratulera till att få bli en del av såväl den svenska som den internationella teaterkartan.

Folkteatern Göteborg

 

 

Lena Lindell den 7 februari, 2013 kl. 10:09 skrev:

 

Bibu betyder oerhört mycket för barn- och ungdomsteatern i Sverige. En mötesplats för nya idéer, samtal och inte minst möten mellan kulturutövare och arrangörer. Vår svenska barn- och ungdomsteater har hög status utomlands och Bibu bidrar till att statusen stärks och bekräftas även inom Sveriges gränser. Det behövs verkligen i dessa tider.

 

 

Ann Mari Engel, Svensk Teaterunion - Svenska ITI den 6 februari, 2013 kl. 03:33 skrev:

 

Vi inom Svensk Teaterunion – Svenska ITI – blev mycket oroade vid beskedet om att Lunds kommun inte längre kommer att stödja bibu. Teaterunionens styrelse har uttalat ett helhjärtat stöd för festivalens fortsatta existens. Vi har alltsedan starten haft ett nära och mycket positivt samarbete med bibu som vi ser som en självklar pendang vartannat år till Teaterbiennalen som från 2013 blir Scenkonstbiennalen.
Teaterunionen har deltagit på varje Bibu med olika programpunkter samt inbjudna grupper av internationella besökare, som här fått en unik chans att möta svensk barn- och ungdomsteater. Många upplevelser och kontakter under bibu har lett till fortsatt internationellt utbyte.
Vi ser fram emot att någon annan kommun tar på sig det hedersamma uppdraget att vara värd för bibu och att vi ses där 2014!

 

 

Birgit Hageby, Sveriges Dramatikerförbund den 6 februari, 2013 kl. 03:26 skrev:

 

Vi kan vara stolta över Den Svenska Barnteatern.
Efter många års arbete och oavbrutet forskande har den nått världsrykte för sin seriositet och höga konstnärliga halt, med kvalitativt högtstående texter och betydande insatser på regi- och skådespelarsidan. Med sin kamp för konstnärlig frihet och stor lust till experiment har den fått en position som något av en ledstjärna, med inspiration och starka influenser för hela teaterområdet.

BIBU blev mötesplats för alla som producerar barnteater, med tillfällen att ta del av varandras arbeten, diskutera gemensamma frågor och möta sin publik. Internationella föreställningar har gett ovärderliga möjligheter att ta del av produktioner, få impulser utifrån och knyta kontakter för utbyten över gränserna.

I dagens kommersiella kulturklimat är en mötesplats som BIBU svår att ersätta och bör garanteras fortsatt existens för teaterns skull – och för barnens. Genom teatern kan de känna sig sedda och få hjälp att börja sitt livslånga undersökande av vad det är att vara människa.

Birgit Hageby
Vice ordförande Sveriges Dramatikerförbund

 

 

Åsa Ekberg Kentros den 6 februari, 2013 kl. 01:15 skrev:

 

Så tråkigt att Lund drar sig ur med så kort varsel, borde vara en stor tillgång för vilken ort som helst att hysa en så livskraftig och rolig festival som BiBu! Grattis till den nya kommun som nappar! BiBufestivalen med sin bredd och fördjupning är en källa till inspiration, kunskap och kontakter för alla oss som arbetar med teater i allmänhet och teater för barn och unga i synnerhet. Hoppas verkligen att alla ni inblandade fortsätter ert fantastiska och kunniga arbete och ger alla oss andra i teatersverige -och övriga norden, möjlighet att njuta av dessa vårdagar fyllda med spännande konst, om inte i Lund så någon annanstans. Heja!
Åsa Ekberg Kentros, regissör och skådespelare i Frilansteatern, (deltids)konstnärlig ledare på Estrad Norr, länsteatern i Jämtland-Härjedalen, anställd vid Teateralliansen.

 

 

Nina Björby den 5 februari, 2013 kl. 10:54 skrev:

 

Bibu – scenkonstbiennalen för barn och unga. En biennal att vara stolt över och som helt sätter fokus på våra yngre medborgare – precis det som i princip alla kulturpoliker säger sig prioritera! En biennal som sakta men säkert också växt och nu är den naturliga mötesplatsen för scenkonsten för de unga – inte bara i Sverige utan över nationsgränserna. När nu Lund inte längre tänker härbärgera biennalen så är trots allt jag glad, både för scenkonstens skull och som fd ordförande för Teatercentrum och ledamot i styrelsen, att bibu’s styrelse på en gång söker ny skånsk värdkommun. Vi ses alltså i Skåne i på bibu.se 2014 [:-)] – om än inte i Lund!

 

 

Maria Bolme den 4 februari, 2013 kl. 10:55 skrev:

 

Vad väldigt, väldigt tråkigt med Lunds kommun och bibu, på alla sätt. Vilken chans Lund slösar bort. Vilken okunskap de verkar ha om kulturens kraft och vilken inverkan kultur har på en kommun, inte bara för de som direkt utnyttjar den utan för all annan verksamhet och mångfald. Det säger all forskning.

Och när jag läste vad Malena Forsare skrivit om bibu slogs jag dessutom, och återigen, av den märkliga syn på barnkultur som råder. Varför spelar barnkulturen på en helt annan arena än all annan verksamhet, konstnärlig som kommersiell?
Varför kallas barnkultur introvert när den vill förkovra sig, vidga sina vyer och höja sig själv? Varför är den exkluderande ju högre kvalitetskrav den ställer?
Vilken annan bransch skulle ifrågasättas för sin egen mässa, interna mötesplatser eller nätverkande?
Dessutom anser jag det vara rent felaktigt då bibu kommer barn och unga i kommunen till gagn, både direkt och indirekt.

Samma inställning upplevde jag till Palatset, barnkulturhuset i Stockholm, som gick i konkurs för ett år sen. Verksamheten blev kallad elitistisk för att det kostade 120 kronor att gå in i huset. För det fick man en heldag med upplevelser, möta professionell kultur i form av scenkonst, film och musik och en mängd eget skapande. För min del får gärna kultur vara GRATIS, då jag anser den lika livsviktig som skola, vård och omsorg, men att idag kalla något som kostar 120 kr för exkluderande, skulle aldrig förekomma någon annanstans än inom barnkulturen.

 

 

Teaterförbundet / för scen och film den 4 februari, 2013 kl. 10:41 skrev:

 

Bibu har vuxit till en allt viktigare mötesplats för aktörer inom scenkonst för barn och unga. Och den värdkommun som tar över från Lund får mycket tillbaka!

- För Teaterförbundets medlemmar och branschen är Bibu en otroligt viktig mötesplats. Samtalen och möjlighet att se varandras föreställningar innebär att vi tillsammans kan fortsätta arbetet för en självständig, visionär och konstnärligt högtstående scenkonst för barn och unga, säger Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet.

- Det Svenska kulturlivet behöver en festival som koncentrerat riktar sig mot scenkonsten för barn och unga. Det är en stor del av det totala kulturutbudet, och detta är det som turnerar i hela landet. Detta är den kultur som möter människor i början av deras liv, som ger dem nycklarna till ett fortsatt intresse för stora frågor i livet och konsten, utan vilken man inte blir en hel människa, säger Minna Krook, 2:e vice ordförande i Teaterförbundet.

 

 

Teater Tre den 3 februari, 2013 kl. 09:16 skrev:

 

Jag upplever ibland att vi turnerande frigrupper som möter barn och unga på alla möjliga spelplatser i Sverige är en dold verksamhet som idogt och modigt med hög konstnärlig ambition söker vår publik utan att få någon särskild uppmärksamhet utöver de fantastiska möten vi får med barnen, deras föräldrar och arrangörerna.
BIBU lyfter fram och hyllar våra strävanden och under några dagar vartannat år får alla vi utövare möjlighet att träffas, hitta nya vänner, se och diskutera scenkonst för barn.
Värdet av den mötesplatsen för enskilda konstnärer och grupper går inte att mäta.
För de föreställningar som blivit inbjudna till BIBU väntar kanske vidare äventyr i världen då festivalen också fått internationellt rykte.
Teater Tre har blivit inbjudna tre gånger , Halli Hallå 2006, Bubbla 2008 samt Sailor och Pekka 2008 och vi har medverkat med två av de inbjudna föreställningarna, Halli Hallå och Sailor och Pekka .
Det har inneburit en stor glädje och ära för Teater Tre och gett oss möjlighet till
resor över hela världen och möten med barn och vuxna från vitt skilda kulturer.
Den stad som tar sej an Sveriges Viktigaste Festival visar att den har förstått värdet av kultur och i synnerhet kultur för barn och unga.
BIBU behöver en god jordmån att växa och utvecklas i för att kunna presentera annu fler föreställningar då det finns många som förtjänar att bli utvalda.
Det är bara att gratulera den stad som hinner först att adoptera BIBU!

 

 

Carin Anlér Fiske/BUSIG2013 och Teatergruppen Tio Fötter den 3 februari, 2013 kl. 09:00 skrev:

 

Låt BIBU få leva kvar!
Det är viktigt att scenkonstfestivalen för barn och unga, BIBU, får möjlighet att leva kvar i framtiden. Svensk scenkonst för barn och unga är ledande i världen, men om den ska få fortsätta att bibehålla samma höga kvalitet krävs det att utövarna har ett forum där de kan utvecklas. BIBU är ett sådant forum, där professionella kulturarbetare som arbetar med barn och ungdom får möjlighet att tillskansa sig nya intryck i området och en chans till reflektion, utvecklande diskussioner och knytandet av nya kontakter. Även de internationella inslagen är viktiga så att en korsbefruktning kan ske bland professionella, länderna emellan.

Uppsala 130130

projektledare Carin Anlér Fiske/BUSIG2013 och Teatergruppen Tio Fötter

 

 

Krister Lindgren, pappa till tre barn och Paragonen den 3 februari, 2013 kl. 02:29 skrev:

 

Jag känner mig stolt att säga att vi har en festival som Bibu i Sverige. En festival som sätter barn o ungas upplevelser högst upp är en fantastiskt klok idé!

Bibu lägger vikt på barn och ungas rätt till kvalitativ scenkonst vilket jag anser vara oerhört betydande även för mig som utövare. Bibu ger barnteatern en högre status både nationellt och internationellt, Bibu låter mig inspireras, beundras och förbannas över andras förträfflighet. Jag vill inte bara att Bibu ska vara kvar, jag tycker den ska växa, arrangera festivaler i fler städer och inte bara i Sverige!!

För när allt kommer kring så kan bra barnteater vara en inkörsport till ett livslångt kulturberoende.

Spark!
Krister

 

 

Skuggteatern den 1 februari, 2013 kl. 03:25 skrev:

 

”Att åka på biennaler är en högst prioriterad angelägenhet. På biennaler föds eller förfinas våra idéer genom nya intryck, former, utveckling och möten. På tidigare biennaler har vi bland annat fått uppslag till vår kritikerrosade föreställning Gargantua och hittat den för oss nya arbetsformen deviceing. Men utöver alla dessa positiva effekter och den otroliga fördelen att som teater ta del av en stor mängd föreställningar gemensamt och få en unison referensram så är Scenkonstbiennalen för barn och unga ännu viktigare än så.

På BIBU får scenkonsten för barn och unga stå i fokus för just den konst den är och befrias från pedagogiska syften eller marknadsunderlag. I en samtid där vi tycker oss se att vuxenvärlden har en benägenhet att söka kultur till sina barn som uppfostrar och undervisar samtidigt som den gestaltar en värld som är välkänd för den vuxne betraktaren och en värld som är ofarlig är BIBU behövlig för oss som frigrupp. Skälet är enkelt: det finns inget som kan ersätta att under några få dagar få ta del av den konstnärliga kvalitét och bredd av barn och ungdomskultur som BIBU erbjuder för att höja vår kompetens som en av de aktörer som väljer vilka berättelser och hur de berättas för barn och unga i framtiden.

/Skuggteatern”

 

 

Kersti Björkman den 1 februari, 2013 kl. 02:38 skrev:

 

Det TALAS mycket om betydelsen av kultur för unga -för upplevelse, utveckling, bildning. På BiBu HÄNDER det.
BiBu är en unik mötesplats för alla oss som verkar för att unga ska få rika upplevelser av scenkonst -se, höra, göra, röra… Här möts lärare, pedagoger, scenkonstnärer, forskare, arrangörer, branschorganisationer, beslutsfattare och barn. Som tar del, bidrar, utbyter, utvecklar och upplever. BiBu är en lokal, nationell och internationell angelägenhet och… snart, snart är dom där barnen vuxna -vad får dom med sig?

 

 

Mittiprickteatern den 1 februari, 2013 kl. 02:10 skrev:

 

Bibu.se är under underbar plats för oss alla som arbetar med och för teater för barn och unga att få mötas och inspireras, att få möta nära och kära, att debattera, att få göra nya bekantskaper, att få en bekräftelse på att det vi gör betyder något. Vidare spelade vi 2008 vår föreställning ”Coraline” vilket ledde till att vi fick gästspela på Big Break International Festival of Theatre for Children i Moskva – bara en sån sak!
Vi hoppas att det snabbt blir klart med en ny kommun för biennalen 2014

 

 

Magnus Byström, Scenkonst Sörmland den 1 februari, 2013 kl. 01:43 skrev:

 

Bibu i Lund har genom åren blivit ett begrepp för oss på Scenkonst Sörmland. Vi kan inte nog understryka värdet av en barnkulturfestival där vi får möjlighet att möta scenkonst inte bara från Sverige utan också internationellt.
Bibu erbjuder en mötesplats för alla som jobbar både bakom och på scen att mötas och utbyta tankar om vårt arbete och ta del av hur andra län jobbar med barnkultur. Det skapar utvecklingsmöjligheter och påverkar vårt sätt att arbeta med scenkonst.
Kvalitén ökar, spridningen av scenkonst ökar och gör att alla skolungdomar i hela Sverige får ett rikare kulturellt utbud.
Utan festivalen kommer denna mötesplats försvinna och därmed tar barnkulturen från vårt perspektiv tyvärr ett steg bakåt.
Bibu erbjuder också tillfälle för barn och vuxna att se teater, dans, workshops tillsammans och även samtala om scenkonst under dessa dagar. Det är inte alltid möjligt att hinna med dessa möten i det vardagliga arbetet som ofta fylls med andra uppgifter, men Bibu har alltid varit prioriterat för oss.
Vi tror att Bibu sätter hela Sverige på den internationella kartan som ett land där vi prioriterar scenkonst för barn och unga. Vilka effekter det kan ha ur ett internationellt perspektiv är svårt att veta men vi tror att det bidrar till en ökad kulturell spridning för barn även utanför Sveriges gränser.
Vi beklagar att Lunds kommun tagit detta beslut och hoppas att de tänker om eller att någon annan kommun i Skåne kan axla detta som vi anser mycket viktiga uppdrag.
Hälsar alla på Scenkonst Sörmland.

 

 

Boel Marie Larsson den 1 februari, 2013 kl. 01:25 skrev:

 

Bibu måste fortsätta! Strävsamt och seriöst har denna festival byggt upp Det får inte ta slut! Bibus festival program 2012 innehöll både fantastiska teaterföreställningar och intressanta workshops. Som ständigt turnerande skådespelare är det oerhört viktigt att få tillfälle att uppleva annan scenkonst. Med tanke på den kommun som dragit sig ur tänker jag på en scen ur Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” där de vuxna förklarar för ett barn att det måste offras eftersom de vuxna bestämt så. Vid en högtidlighet puttas sedan detta barn nerför ett stup av någon som ser ut som monarkens hustru. En bild av hur den förnuftiga giriga vuxenvärlden inte ser till barn och ungdomars bästa. Ofattbart att man slänger ut Bibu. Hoppas att en annan stad snart tar vid.

 

 

Maria Åberg den 1 februari, 2013 kl. 01:00 skrev:

 

Jag vill dela varför jag tycker Bibu är en fantastisk mötesplats. Märkt att allt jag skriver i detta inlägg är baserat på känslor och egna åsikter.
Jag är en ung skådespelare från Norrbotten. Här uppe är det knapert utbud av scenkonst, speciellt för barn och unga. Ofta är det underfinansierade produktioner som leder till att arrangörerna blir mer kritiska till att köpa in scenkonst, då det måste tummas på kvalitén. Om scenkonst för barn ser ut på detta vis, varför ska vi lägga pengar på att få någonting som vi inte ser syftet med (Förutom att det är lite skojigt)? Det är en outtalad åsikt ekar genom Norrbotten.

Att delta i scenkonstbienalen är en otrolig inspiration för mig som konstnär från Norrbotten att se hur otroligt givande, vackert, inspirerande, lärorikt scenkonst för barn och unga kan vara. Bibu är en plats där barn och unga tas på exakt lika stor allvar som vuxna, någonting som inte alltid är en självklarhet. Det är en festival som ger en kött på benen för att kunna uttrycka hur viktigt scenkonst är. Det är även en fantastisk vidareutbildning för konstnärer som bor på platser där det är knapert om sådana.

Att ens fundera över om en sådan festival behövs eller inte har jag svårt att förstå att man gör. Bibu är fantastiskt!

 

 

Hanna Wärff-Radhe den 1 februari, 2013 kl. 12:59 skrev:

 

Behovet av mötesplatser som tar barn och unga på allvar är stort. Där spelar BIBU en viktig roll i samhällsutvecklingen.

 

 

Anneli Olson den 1 februari, 2013 kl. 12:46 skrev:

 

Bibu i Lund har betytt väldigt mycket för oss som arbetar med att sprida scenkonst till barn och unga! Jag har sett fantastiska föreställningar som jag fortfarande bär med mig inombords. Annorlunda, roliga, sorgliga och tankeprovocerande upplevelser. Tänk att det görs så otroligt mycket bra scenkonst för barn och unga och att Bibu har blivit en sån viktig plattform för att visa den! Och är det inte snudd på unikt att det finns så många olika scener i en och samma stad där avstånden är lagom för en uppfriskande promenad? Barn har jag mött på de flesta föreställningar – men självklart också många kollegor eftersom det är en branschträff. Lund är en underbar stad att komma till i maj med trevliga caféer, restauranger och hotell. Låt Bibu få leva kvar!

 

 

Eric Stern den 1 februari, 2013 kl. 10:00 skrev:

 

Hej!

Bibu är en otroligt viktig återkommande händelse för svensk kulturliv, den är ett nav för barn- och ungdomsteater i Sverige och den motverkar storstadsfixeringen inom kulturlivet.

För mig är barn- och ungdomsteater så otroligt viktig. När kulturskymningen breder ut sig – och ett teaterbesök ställs mot ett simhallsbesök för skolungdomar – är det viktigt att vi kollektivt påminner varandra om varför vi behövs. Varför vi vill verka för att kritiskt och underhållande reflektera kring vårt samhälle och dess normer och regler och strukturer. På Bibu kan man influeras av produktioner från alla hörn av Sverige och sedan diskutera och debattera vad man sett med andra utövare. Produktioner som hamnar i periferin av vårt centraliserade kulturliv har en möjlighet att visas och skapa på så sätt nya arenor och/eller ny repertoar för såväl de medverkande som för teatercheferna!

Ta inte bort Bibu! Det är viktigt!

 

 

Anne Mali Sæther den 1 februari, 2013 kl. 09:21 skrev:

 

TIL BIBU’s OPPROP
Bibu er festivalen jeg gleder meg til hver vår for å:
- se ny svensk scenekunst av god kvalitet
- se en bredde av scenekunstuttrykk på en og samme festival

Bibu inspirerer Assitej Norge ved å
- være en så kvalitativt god, oppdatert og stor festival
- være en nettverksbyggende og faglig nysgjerrig festival
- være en festival der viktige diskusjoner og dialoger tar plass

For det unge publikummet i området må festivalen
- spennende, utfordrende, dannende, gledesbringende, inspirerende, sette igang nye tanker

Internasjonalt
- er festivalen et vindu utad
- nettverksbyggende
- og åpner opp for salg av svensk scenekunst internasjonalt

Med vennlig hilsen Anne Mali Sæther, styreleder i Assitej Norge

 

 

Simon Persson den 31 januari, 2013 kl. 08:42 skrev:

 

BIBU är en otroligt viktig del av teatersverige! Där barnteater och barnkultur ofta blir något perifert, något i skymundan, sätter BIBU barnkulturen i centrum, i fokus och gör det till det centrala i alla besökares medvetande. Under några dagar är det bara den vi diskuterar, analyserar och sätter under lupp.Så utvecklande!
BIBU är otroligt viktig för barnkulturens framtid!

 

 

Lena Sandberg, teaterproducent den 31 januari, 2013 kl. 03:20 skrev:

 

Det är bara att beklaga att Lunds kommun inte själva ser hur stor genomslagskraft Bibu har för hela Kultursverige. Det är en fantastisk mötesplats för producenter, konstnärer, beställare, kulturarbetare, publik m fl och som flerårig besökare är det naturligtvis sorgligt att höra att Lund inte vill vara med längre.
Nu tror jag att det finns många andra städer som är villiga att ta på sig värdskapet och är inte orolig för framtiden. Bibu går stark ur det här! Länge leve barnkulturen!

 

 

ANNA den 31 januari, 2013 kl. 03:02 skrev:

 

Tack ni som skrivit!
Välkomna till bloggen hälsar vi på bibu.se

 

 

Ingela Gånedahl den 31 januari, 2013 kl. 10:16 skrev:

 

Bibu är den enda stora festivalen i Sverige där scenkonst för barn och unga visas. Utan den är det otroligt fattigt på det området! Om det ligger något allvar i hur viktigt det är med kultur och kulturupplevelser för barn och unga, ja då bara måste vi ha bibu. Där har vi möjlighet att se vad som händer inom scenkonsten, inte bara i landet utan internationellt på scen och genom seminarier. Det är ett viktigt forum för samtal som är alldeles nödvändiga för konsten. Och så bjuds många många på underbara upplevelser!

 

 

Nina Jääskeläinen, ordf. Assitej Finland den 31 januari, 2013 kl. 09:16 skrev:

 

BIBU är ett ”måste” för finska barn- och ungdomsteateraktörer. Där har vi kunnat bekanta oss i de bästa svenska, nordiska och internationella föreställningar, i nyaste strömningar inom barn- och ungdomsteater och de mest aktuella dramatikerna och regissörerna i Sverige och hela Norden. BIBU är ett fönster som inte ska stängas.

 

 

Marie Karlsson den 31 januari, 2013 kl. 05:49 skrev:

 

2012 var första gången vi besökte Bibu från vår kommun. Det vi upplevde under dessa dagar var oerhört lärorikt. Den 29 oktober arrangerade vi själva en med våra mått mätt stor konferens för skola och kulturliv, KUSK, som var starkt präglad av det vi upplevt under Bibu. Vi kunde förmedla relevant aktuell forskning och visa intressanta föreställningar för våra deltagare i Ljusdal som vi annars inte hade haft möjlighet till. Konferensen blev en stor succé och man har beslutat att avsätta nya medel för att göra den återkommande. Bibu är som inspiration och kunskapskälla mycket viktig för att vi skall kunna upprätthålla en god kvalitet för våra deltagare. Bibu gav oss också en chans att upptäcka Lund som en härlig plats som vi gärna återvänder till igen. Men vi ser väldigt mycket fram emot att upptäcka någon annan (skånsk?) stad som plockar upp stafettpinnen.