Hoppa till huvudinnehåll

RECENSION UTOPIA 2012

EliSophie Andree

EliSophie Andree

Postat 15 maj, 2014 av EliSophie Andree

Sååå, ikväll såg jag Utopia 2012 som visades på Konserthusets lilla scen. Detta var inte en vanlig föreställning med levande människor och liknande utan istället så var det SVT’s filminspelning som visades.

Det finns två olika sorters konstig.

Det bra konstiga, som Tim Burton för att ta ett klockrent exempel. Som lämnar dig med kärlek när filmen är slut, som är vackert, poetiskt och konstnärligt. Som gör att man förstår att detta är en sann visionär som gjort det. Sen finns det den dåliga sortens konstig. Den som är tillgjord, fånig och mer bara… konstig konstig. Som man inte vill se mer av. Tyvärr så föll Utopia 2012 i den senare kategorin. Det kändes mer som ett rep av hela pjäsen och att ingenting riktigt satt. Det är en pjäs som nog absolut passar dom kvasiga och kväsiga inom kultureliten och kulturvärlden men för mig, som ungdom var det absolut ingen hit. Jag vill kunna förstå någonting när jag ser det. Detta kändes mer som någonting skolan tvingat på en och man ville mest därifrån.

Jag har sett hur människor som stått mig nära förlora sig själva i droger och missbruk. Denna pjäsen romantiserade hela begreppet kring droger, missbruk och knarkande vilket jag inte kunde släppa under föreställningens gång. Jag blev arg, sårad och kränkt av det hur dom gång på gång, på gång, på gång… Bara fortsatte prata om hur ”skönt” det var med droger, hur härligt det var och hur fantastiskt det var. Jag vet att om mina forna ”nära” sett denna så hade dom skrattat med i hela medan dom varit höga som hus och sedan gått därifrån i tron om att ”det är ingen fara ju. kolla bara vilken ball pjäs dom gör om vårt knark. vi skadas ju inte alls. det är ju PRECIS som dom säger”

Jag tror också att det hade nog varit annorlunda och se det hela live och in action så att säga. Nu tappade man hela den magiska känslan när det bara var en filmduk…

Så jag säger tack men nej tack till Utopia 2012.

// EliSophie Andrée