Hoppa till huvudinnehåll

Mary Rose, U R DA BEST!

Mitt i stan, på 42nd Street vid Times Square, ligger The New Victory Theater. Här är Mary Rose Lloyd konstnärlig ledare. Både teatern och Mary Rose är internationellt kända för kvalitet, innovation och mod inom scenkonst för barn och unga. 

För att hitta föreställningar till sin unga publik reser Mary Rose runt klotet. Hon ser shower, går på festivaler och träffar oräkneliga artister. När hon firade 20 år på jobbet rasade hyllningarna in till arbetsmyran Mary Rose som lägger ett jättepussel med pjäser, cirkus, dockteater, vaudeville, musikaler, dans, kammarspel och mimare.

– Vi gör inga egna produktioner utan hämtar scenkonst, säger Mary Rose. Målet är att visa amerikanska barn och familjer att det finns underbara föreställningar ute i världen. Vi vill ge barnen ett brett perspektiv och humanism.

Varför är scenkonst för barn och unga så viktigt? 
– Det är en värdefull konstform där barn kan jämföra med sin egen situation. Vi vill berätta historier som blir viktiga i deras liv. Barnen får dessutom möjlighet att uppleva något tillsammans med andra. Ett barn som varit på teater blir mer känslomässigt och får ett öppet sinne. Det är sant!

Teatern erbjuder aktiviteter för familjerna kring föreställningarna och har även en utbildningsavdelning som presenterar pjäsernas kontext och land, bland annat för lärarna. Efter pjäserna kan eleverna prata med artisterna.

– Helt unikt är att personalen på New Victory är ungdomar. De är vårt ansikte utåt, de känner föräldrarna och får barnen att trivas.

Svensk scenkonst är verkligen inte obekant för Mary Rose.
– Åhh jag vill dyka ner i det! I Sverige, och grannländerna, är arbetet intelligent och okomplicerat. Jag har sett Backa teater och Unga Klara, träffat Suzanne Osten och pratat om hennes babydrama. Det var fascinerande! Det är en massa liv i er del av världen. Er scen är extraordinär. Vi har producerat danska verk, och vill sätta upp svenska. Det är en av anledningarna för mig att komma till Helsingborg. 

Att kejsaren faktiskt var naken, i en dansk uppsättning av Kejsarens nya kläder, sågs som absolut oacceptabelt i USA. Men vad är då skillnaden på repertoar och normer jämfört med Sverige?
– Det är en enorm skillnad! I USA gäller kända pjäser. Man vill bli underhållen, absolut kravlöst. Föräldrar vill inte exponeras för sådant de behöver förklara för barnen. I Sverige ser man barnen i ögonen, man förstår att de är intelligenta varelser. Ni är mycket friare och kan ta upp viktiga ämnen. Vi kan inte ta upp vissa ämnen utan att varna föräldrarna. I USA är man rädd för att utmana ungas känslor. Det är ett missriktat beskydd av barnen. 

– Min mission är att öka medvetenheten om barnteater. Vi försöker intressera medierna men det är svårt att få recensioner. Vi försöker också påverka scenskolorna. När jag utbildade mig talade manaldrig någonsin om barnteater. Dagens unga skådespelare lär sig om frihet, innovationoch spelar klassikerna men talar inte heller särskilt mycket om ung teater. Nu hoppas vi att mer barnteater ska produceras i USA så att vi också kan turnera i andra länder och visa upp oss, avslutar Mary Rose glatt.  

 

---
Mary Rose Lloyd har jobbat i styrelsen för både TYA/USA (Theatre for Young Audiences/USA) och IPAY (International Performing Arts for Youth) och är mottagare av flera utmärkelser. Masterexamen (MFA) vid Yale School of Drama.