Go to Main Content

Snart kommer Bibupodden!

En bild av en mikrofon
Snart kommer Bibupodden!

Biennaler som bibu kan ibland tappa kontakten med sin målgrupp under sina mellanår. Vad pratar man om när man inte har ett program än? Hur håller man i gång samtalet som påbörjades på förra biennalen? I år testar vi ett för oss nytt verktyg för att prata vidare om barn- och ungdomsscenkonst; vi gör en podd!

Det kan kännas som om pandemin gjorde om scenkonstbranschen till poddbranschen. Precis som ljudböcker, streamade föreställningar och digitala möten blev poddar en chans att fortsätta nå ut när restriktionerna stoppade de vanliga publikmötena. En av de stora utmaningarna för bibu-poddens redaktör Susanna Fredén och gästexperten Ellinor Lidén har varit att hitta vad bibus podd kan tillföra samtalet.

Vi bestämde oss för att verkligen utgå från barnen! Det vill säga först var det ju tänkt att vi skulle ha en barnpanel som kommenterade det vuxna tog upp. Men så beslutade vi att göra tvärtom. Att vi börjar med barnen,” säger Ellinor.

”Det vi försöker är att ha modet att inte styra barnen för mycket och undvika våra vuxenfilter som branschföreträdare. Hur kan vi faktiskt höra vad barnen säger och lägga band på våra förhoppningar på deras svar?” fyller Susanna i.

Barnen i fråga är ett helt gäng Helsingborgstjejer i mellanstadieåldern, men det är inte i rollen som skolbarn bibu mött dem utan genom deras fritidsaktiviteter på aktivitetscentret Plantan. Där träffas barn från samma område en gång i veckan för gemensamt häng och aktiviteter. Nästan all forskning som gjorts kopplat till barn- och ungas reaktioner på scenkonst har varit inom deras skolgång, så för bibu var det spännande att låta barnen möta scenkonsten i ett annat, kanske mer frivilligt sammanhang. Som alla som jobbar med barn dock vet är frivillighet ofta mer komplicerat när det gäller barn än vuxna. Samtycken ska samlas från målsmän, men också barnen själva ska förstå så mycket som möjligt. Ellinor med sin forskningsbakgrund har varit ovärderlig i att skapa etiska ramar för samtalen. Barnen på Plantan har tillfrågats flera gånger, fått pseudonymer och påmints om att man kan svara nej eller pass så ofta man vill.

”Det ligger någonting inbyggt i generationsmaktordningen att säga ja när en vuxen frågar. De har liksom fostras till det. Vuxna får ett väldigt förtroende. Det är nästan rörande men också lite läskigt,” förklarar Ellinor .

Förutom barnen på Plantan kommer ett av avsnitten fokusera på studenter från Högskolan från Scen och Musik i Göteborg. Inom projektet C/o Ung teater utbildas där just nu en scenskoleklass med den unga publiken som norm snarare än undantag. Där tar podden fokus på klassens individuella projekt Arrival där studenterna för första gången stod öga mot öga med just mellanstadiepubliken. Både studenterna och Susanna och Ellinor nämner hur stora skillnader det finns inom den målgruppen. Dels mellan årskurser, men dels också hur samma personer förändras för varje gång man ser dem. För Susanna var det särskilt tydligt när hon och Ellinor återkom till Plantan flera gånger.

”På två och en halv månad kan vara en jätteskillnad i utveckling. Så det är faktiskt ganska kul att vi inte bara gjorde nedslaget i februari utan att vi faktiskt kom dit senare också.”

Att möta barnen vid flera inspelningstillfällen har gett podden en möjlighet att studera inte bara barnens tankar om scenkonsten, utan också hur reaktionerna utvecklas. Första mötet kan de vara jättepositiva till en föreställning, nästa kanske den börjat kännas lite barnslig, men tredje gången har den vuxit på ett annat sätt och är återigen intressant. Med hjälp av minnet har barnen på sätt och vis upplevt samma föreställning flera gånger med olika ögon och målgruppen mellanstadiet blir i stället flera olika målgrupper som alla tar del av föreställningen på sitt sätt.

Det är bråda dagar att få ihop podcasten innan Scenkonstbiennalen där det avslutande samtalet After Podd: Välvilliga vuxna och ung publik ska hållas live, men planen på tre avsnitt med barnen, ett med studenterna och ytterligare ett med utgångspunkt i rapporten This is what I saw, ligger fast.

 

Susanna Fredén är förutom poddredaktör även projektledare på bibu 2024. Ellinor Lidén är barnteaterforskare och barnkulturvetare verksam vid Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet. Hon medverkar i podden som gästande expert.

 

bibu-podden kommer finnas tillgänglig där du lyssnar på podcasts, och mer info kommer snart!

Published: 2023-05-09